donderdag 25 juni 2009

Uitgangspunt

Een tijdje terug kon ik mee naar een congres in Utrecht over onderwijs & ICT. Aangezien ik de hele dag aanwezig zou zijn en alle sprekers zou zien, had ik me niet echt verdiept in het programma, op de begintijd na. Voor mijn eigen onderzoek bij SURFnet ben ik op zoek naar allerlei voorbeelden van het gebruik van virtuele werelden in het onderwijs, en ik hoopte (en verwachtte) hier eigenlijk over diverse succesvolle projecten te horen te krijgen.

Na de eerste spreker werd mij duidelijk waarom tijdens mijn studie erop gehamerd werd altijd te kijken naar de achtergrond van een auteur wanneer je een artikel aan het lezen bent. Het is belangrijk om iemands achtergrond te weten zodat je diens werk goed kunt plaatsen. Dit gaat ook op voor een congres. Het congres ging voornamelijk over het faciliteren van ICT in het onderwijs; flexibele werkplekken, overal internet toegang, software, noem maar op. Tja, dat is natuurlijk óók onderwijs en ICT, alleen anders dan ik had verwacht. Het congres was overigens erg boeiend en heeft me veel geleerd over een aantal zaken waar ik nooit eerder bij stil had gestaan. Het advies van mijn docenten zal ik (op dit vlak in ieder geval) niet meer in de wind slaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten